8.10. Turvallinen pankkiasiointi

Asiakasneuvoja Karoliina Ala-Kahrakuusi OP-Uusimaan Järvenpään konttorista opasti meitä turvallisempaan pankin käyttöön. Termien kanssa vähän voimistelimme, mutta jos eivät tällä kertaa aivan auenneet, niin kerrataan.

Tässä sitä taas ihmetellään! Mikä mobiililaite, mikä mobiilivarmenne, mikä ihmeen mobiiliavain... Nämä ja monet muut termit pyörivät päässä karusellia, enkä tahdo saada niitä loogiseen järjestykseen saati sitten ymmärtää niiden toimintaa.

Olen koputellut pankin piukkaan lukitun oven takana, olen soittanut asiakaspalvelunumeroon, jonottanut, jonottanut, jonottanut ja kyllästynyt. Olen kirjoittanut pankin chat-boxiin mieltäni vaivaavan asian ja saanut tekoälyrobotilta vastauksen "En ymmärrä kysymystä!" Taitaa olla ns. sukupolvikokemus!

Onneksi pankit ovat pikkuhiljaa heräämässä siihen tosiasiaan, että  digipalveluja ja systeemejä suunnittelevat nuoret nörtit ja huom! suunnittelevat niitä toisille samanlaisille, ei meille yli 70-vuotiaille, joille digimaailma oli hetki sitten vielä "aivan hepreaa".
Pankeilla on jo meitä ikäihmisiä palvelevat Seniori-puhelimet, joihin kokemukseni mukaan vastataankin aika nopeasti ja siellä toisessa päässä puhuu ihan oikea ihminen. Ja hyvä niin!

Edelleen vähän hirvittää, kun palveluissa tapahtuu muutoksia tai vaikka vain kirjaudun pankkiin. Toiminko nyt varmasti oikein ja onko tämä turvallista... Jos kartan linkkejä, lataan sovellukset vain sovelluskaupasta (Playkauppa / AppStore), en piittaa kiireellä ja sanktioilla uhkaamisesta, en jaa kellekään tunnuksiani ja salasanojani. Kirjoitan itse verkkopankin osoitteen ja pidän mielessäni, että pankki sen enempää kuin viranomainen ei koskaan pyydä salasanojani eikä  tunnusluujani niin ehkä  tässä selvitään.

Mutta:
eipä unohdeta sitä, että olemme pankin maksavia asiakkaita, arvokkaita asiakkaita, emme tyhmiä emmekä taitamattomia. Siksi meillä on oikeus vaatia, että palvelut todella palvelevat meitä ja saada helppokäyttöistä, ymmärrettävää ja turvallista palvelua (mh).

PS.

Päivän uutinen: "Pikamaksaminen"

Huomenna 9.10. otetaan käyttöön uudistus, joka lisää tililtä maksamisen turvallisuutta. Ennen maksun hyväksymistä saa tietää, vastaako ilmoitettu saajan nimi tilinomistajan nimeä. Jos tiedoissa on ristiriita, voi pysähtyä, tarkistaa ja tarvittaessa korjata maksutiedot. Ilmoitus voi auttaa huomaamaan huijauksen, erityisesti jos maksun saaja on uusi tai epäilyttävä.

Maksut euroalueella siirtyvät vuorokauden ympäri maksajalta saajalle 10 sekunnissa. Myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Nopeus tuo mukavuutta, mutta ei tarkoita, että maksajan pitää kiirehtiä.

Tilin omistaja määrittää itse rajat, jotka estävät liian suuret maksut automaattisesti. Harkinta on silti tärkein turva, korostaa pankki.